Публикуването на потребителски коментари в онлайн-изданията често затруднява редакциите, особено когато се налага модериране на съдържанието заради „реч на омразата“ или друго нежелано съдържание като нецензурни изрази или обида.
В същото време, участието на читателите във онлайн-форумите подпомага изграждането на „общност“.
Дискусия в рамките на Световния конгрес на новинарските медии в Колумбия извежда 5 урока, които модерирането на форума ни дават:
- Онлайн общността приобщава аудиторията. Особено полезни са дискусиите във форумите на икономически и финансови издания, а понякога коментарите на професионалисти могат да бъдат по-полезни и от самите публикации;
- Добре подбраните теми могат да доближат читателите до репортера и да предоставят полезна информация за допълнително отразяване. Пояснява се практиката в издания, в които форумът е активен само към определени публикации, което позволява ефективно модериране и анализ. Цитирана е конкретна инициатива на Зюддойче Цайтунг – онлайн формата „The Story“, в която читателите са поканени да предложат идеи за нови публикации. Предвидено е и „гласуване“ сред форумците по кои теми изданието следва да проведе разследване;
- Закриването на форуми засяга не трафика, а приобщаването на аудиторията. Цитирано е наблюдение на News24, според което във връзка с броя на потребителите, които генерират коментари, закриването на форум-секцията на практика не се е отразило върху времето, което потребителите прекарват в съответната страница.
- Закриването на форумите може да навреди на репутацията на издателя. Изразено бе мнение, че затварянето на коментарните секции измества обратната връзка от страницата на изданието в социалните мрежи, където медията не може да модерира.
- Модерирането на коментари изисква човешки ресурс. Обсъжда се загрижеността на издателите по отношение на времето, необходимо за модериране на коментари, като се претеглят вредите и ползите от модерацията спрямо закриването на коментарните секции. Отчита се, че форумите са пълни с „реч на омразата“ и често се използват за отправяне на заплахи към журналистите, но се явяват и полезна връзка с читателите.
* Оригиналният текст на публикацията може да бъде прочетен тук.